Петър Дънов познавал оперната дива Лиляна Табакова от 7000 години

Петър Дънов познавал оперната дива Лиляна Табакова от 7000 години

Наричана от дете „славейчето“ заради таланта си, оперната дива Лиляна (Цветана) Табакова е незаслужено забравена днес. Рядко срещаните й качества смайват дори италианския тенор Тито Скипа, който присъства на нейно представление още когато тя е начеваща певица. След срещата той й изпраща портрета си с автограф, а в разговор с ръководството на операта споделя, че тя има данни да стане много известна певица.

Лиляна Табакова е поласкана от оценката на авторитет като него, но за нея сценичната кариера не е приоритет. Тя вече има само един авторитет – Учителя Петър Дънов, с когото се запознава през 1940, година преди да постъпи в Софийската опера, и намира основния смисъл на живота си в учението му. Неговото селище Изгрева за нея се превръща в дом, убежище, свято място. Тя записва всички свои разговори с Учителя, като те са свързани основно с музиката и ролята й за развитието на човека. Четири години Дънов й предава като музика и текст най-мистичните песни на своята духовна школа. Общуването с него преобръща живота й. „Сега разбирам защо съм се върнала в България – за да срещна Мировия Учител! Неговото мощно слънце освети не само целия ми живот на земята… той ме пое и въздигна за безкрайните векове и епохи. Той проводи своя любим ученик брат Христо (Кръстьо) Трифонов да ме доведе при него, като ме изведе от „света“. Учителят ме проводи в операта, очисти пътя ми, измете всичките пречки, интриги, клевети и ме постави на поста ми… Още при първата ни среща аз му казах: „Учителю, преди да вляза при вас, изсипах всичките си познания за музиката и пеенето отвън. Стомничката ми е празна и идвам при вас да налеете в нея новите знания по музика и пеене“.

Музиката вълнува родената на 1 януари 1913 г. в Сливен Цветана от 3-годишна, когато за първи път хваща цигулката. Талантливото дете участва в детски оперети и пее така прекрасно, че го наричат „славейчето“. По-късно постъпва в Музикалното училище в София, което завършва за три години вместо за пет. Специализира в Ecole Normale de Musique в Париж, като завършва блестящо оперния и концертния му отдел. Веднага след това започва работа в Софийската опера през 1941 г., прави самостоятелни концерти и множество записи в радиото. По молба на ръководството на Операта сменя рожденото си име Цветана на Лиляна, тъй като по онова време все още е жива славата на друга певица със същото име – драматичното сопрано Цветана Табакова, наричана Царицата на оперната сцена заради таланта и красотата си. Тя си отива от този свят, преди да навърши 31 години, през 1936, но хората помнят гласа и излъчването й, с които успява да впечатли дори великия бас Шаляпин и той я кани да му партнира в операта „Княз Игор“ в Лондон. За да не ги бъркат, тя се преименува на Лиляна.

Независимо от ангажиментите си, в продължение на години певицата ходи редовно в Изгрева, а по-късно и в село Мърчаево, за да учи мистичните песни. Понякога Дънов ги променя заради гласа й и някои текстове са на познат само на него първичен език – ватански, пише Петя Александрова, която е включила историята на певицата в книгата си „Аз съм българка“.

Петър Дънов често казва, че се познава с певицата от 7 хиляди години. Според думите му тя била жрица, весталка в храмовете, където се изпълнявала неговата окултна музика. Затова с такава лекота те „възобновяват“ близостта си и тя с възторг и прилежание се обучава или по-скоро си „припомня“ как трябва да пее според наставленията му.

Цветана често се съветва с него за най-различни неща – как да опази душата си, как да очисти организма си, какво да яде, какво да пие, какви движения да прави на сцената, как да държи надалеч хората, които искат да я отклонят от „божествената“ й задача. Понякога го моли да й позволи да напусне Операта въпреки радостта й от пеенето. Причината е, че животът й на певица е съвсем различен от този в Изгрева. Интригите, завистта и клюките в Операта я разстройват и отчайват. Като последовател на Новото учение, тя понякога се срамува от грима и перуките, от „лошите“ роли и от твърде разголеното облекло на сцената. „Ти и там пееш за Господа! Всичките души, които слушат в публиката, ще дойдат след години тук, при нас. Ти там посяваш в душите им новото!“, успокоява я Дънов и я съветва да търпи като войник на фронта, който има мисия. Тя го прави, но задачата й е наистина трудна, защото в Операта не гледат с добро око на заниманията й, още повече че тя понякога отхвърля роли, закъснява за репетиции, мръщи се на по-разголените сценични костюми. Последователите на Дънов също я възприемат като чужда, а някои ревнуват от близостта й с Учителя. Въпреки това тя има и приятели сред Бялото братство, все по-често гостува в Изгрева, за да се моли и храни с тях, да участва в планинските им излети.

Лиляна до такава степен е омагьосана от Учителя, че се държи като негова внучка – готви му, носи му подаръци, целува ръцете му, седи в скута му и му разказва какво ли не. Винаги носи подарената от него златна пентаграма, както и сърчице с негова снимка и косъм вътре.

Учителят Дънов пък я съветва да не се омъжва и да не се привързва към никой смъртен, за да не се отклонява от мисията си: „Най-хубавото нещо е човек да бъде сам и да служи на Бога… Бог никога не ни оставя сами. Бог никога няма да те остави с един крак. Все ще имаш близък човек, проводен от него“. Когато певицата получава стипендия за специализация в Берлин през 1943 г., той я съветва да остане тук. Табакова вече прекарва летните месеци в селището, в което има своя стая. Последната й среща с Учителя е на 24 декември 1944 г. Три дни по-късно той си отива от този свят, а точно тогава тя трябва да пее пред публика в ролята на Марцина от „Фиделио“ на Бетовен. Вестта за неговата кончина обаче толкова я съсипва, че тя не може да издаде й звук. Все пак, макар и с подуто от сълзи лице, тя се отправя към сцената, като горещо се моли Учителя да й помогне някак. По-късно си спомня, че той й се явил, облян в светлина, и я благословил с вдигната ръка. Гласът й се върнал и тя пяла без никакво усилие

След загубата на „слънцето върху развълнуваното море на моя живот“, както нарича Дънов, й остават песните и записаните разговори с него, които тя ревниво пази. Тъкмо те стават повод за конфликт между нея и други негови ученици. Лиляна се съгласява те да бъдат публикувани заедно с останалите, като обаче изрично иска да се отбележи кои от тях Учителят лично й е предал. Последователите му дават дума, която обаче не спазват – книгата излиза, без да се споменава името й.

Според някои версии Лиляна напуска по свое желание Операта през 1948 г., други пък твърдят, че е уволнена оттам още през 1944 заради идеалистическите си убеждения и че скоро след това среща Любомир Пипков в Докторската градинка. Композиторът й се покланя, целува й ръка и казва: „Лиляна, искам да те поздравя, ти издържа изпита си като човек!“.

Певицата умира на 1 април 1995 г., като оставя на певеца Огнян Николов ръкописи на свои книги със заръката да ги редактира и издаде. Той изпълнява завета й и така бял свят виждат „Съзвучия от бъдещето“ с нейните тетрадки-дневници и „Окултна школа по изкуството на пеенето“, която разкрива тънкостите на пеенето от Орфей до днешни дни така, както и ги е разяснявал Учителя Дънов.

Мария ПЕТКОВА, в. „Филтър“