Група Manowar е създадена през април 1980 г. от басиста Джой Ди Майо и китариста Рос Дъ Бос. Легендарната среща между двамата се състои на един концерт на Black Sabbath, в City Hall, Нюкясъл, Англия. Ди Майо в този период работи като бас-пиротехник в Sabbath, а Рос е китарист във френската група Shakin Street, които подгряват Sabbath. Джой е дотолкова впечатлен от поведението на китариста Рос на сцената, че помолил Рони Джеймс Дио – вокалиста на Black Sabbath да го запознае с Рос. След срещата между Джой и Рос е положено началото на Manowar. Към състава е привлечен и вокалиста Ерик Адамс (училищен приятел на Джой), а след кратки прослушвания, те намират и барабанист – Каръл Кенеди.
Групата дълго се мъчи върху избор на име, докато накрая момчетата решават да се нарекат Manowar. През 1980 г. музикантите се отправят в студио, за да запишат демо лента.
Веднага след записа на демото – в самият край на 1980 г., Manowar сменят барабаниста си Кенеди, който отива да свири в The Rods, а на негово място идва Дони Хемзик.
Сериозната работа на музикантите дава плодове в началото на 1981 г., когато от групата се заинтересува мениджърът на Kiss – Бил Екойна, който уговаря сключване на договор с Liberty Records. След това в „Criteria Studios“ в Маями (Флорида) е записан и първия албум на Manowar наречен „Battle Hymns“. Албумът е издаден чрез „Liberty Records“ през август 1982 г. По звучене „Battle Hymns“ силно напомня смесица между Deep Purple и Black Sabbath. Цялата музика е написана от Джой и Рос, а в песента „Dark Awenger“ взема участие световноизвестният холивудски актьор Орсън Уелс. В албума прави впечатление също и инстументала по операта Вилхелм Тел на Росини.
През лятото на 1982 г. Manowar отново правят промяна в състава си. И отново това е барабанист – Хемзик е заменен от Скот Кълъмбас. В това време Manowar получават покана за участие на знаменития рок фестивал в Рединг, но буквално седмица преди концерта, Liberty Records прекратяват договора с тях и участието пропада. Но малко по-късно, Manowar правят и първия си концерт във Форт Лодърдейл, Флорида. Поради разтрогването на договора с Liberty, заплануваните турнета с Malice и Ted Newget не се състоят. От уговорените съвместни участия с Теd се провеждат само два концерта.
Manowar продължават своя път с клубни участия и като резултат постигат сключване на договор с Мusic For Nations за Европа и Megaforce за САЩ. Интересен е фактът, че договорът с MFN групата подписва със собствена кръв – нещо неправено дотогава.
Първият албум под флага на Music For Nations, Manowar издават през май 1983 г. озаглавен „Into Glory Ride“. В този албум те обявява война на всички групи, които свирят фалшив метъл. Този втори албум прави Manowar популярни. Още в първия ден са продадени 5000 плочи. Песните в албума са класически хеви-метал композиции, а към парчето „Gloves Of Metal“ е заснет и видеоклип – първият в историята на Manowar. Веднага след излизането на албума, групата прави няколко концерта, където си извоюва множество фенове. След това, през началото на 1984 г. Manowar се отправят към студиото Phase One, Торонто, Канада и записват песни за два албума. През февруари 1984 г. отново чрез Music For Nations излиза албума „Hail To England„, който е посветен на крал Артур.
Албумът предлага великолепни композиции, а в едноименната песен взема участие и хорът от катедралата St.Mary с ръководител Дейвид Карал.
През март, Manowar се отправят на турне във Великобритания, което преминава със забележителен успех. През лятото, Muzic For Nations обявяват, че прекратяват договора с групата, под предлог, че занапред ще работят само с европейски групи. Моментално Manowar подписват нов договор с лейбала 10 Records и през септември 1984 г. издават още един албум – „Sign Of The Hammer„. Aлбумът впечатлява с песните си, от които се открояват „Тhor„ и най-вече великолепната „Guyana„.
През октомври-ноември Мanowar се завръщат за концерти в Англия и Европа. През тази година техните шоута са посетени от общо 200 000 зрители!!! През 1986 г. воините се отправят на турне в Европа, заедно с Motorhead. В следващите години на Manowar се налага да търсят нови издатели и съдбата дава на музикантите нов шанс – договор с американския гигант Atlantic Recording Corporation.
Резултатът от това сътрудничество е записан в студио Universal Recording, Чикаго и пуснат през февруари 1987 г. От албума озаглавен „Fighting The World“ веднага си проличава, че групата е израснала много. Към песента „Blow Your Speakers„ e заснет видеоклип, а друга песен – „Violence And Bloodshed„ е за войната във Виетнам. Паралелно с излизането на албума е пуснат сингълът „Defender„, в който взема участие старият приятел на Manowar – Орсън Уелс.
От „Fighting The World„ в САЩ се продали 250 000 копия.
След излизането на албума, Manowar тръгват на световно турне. В този период групата е официално призната за най-шумната в света, което е записано в книгата „Рекордите на Гинес“. През месец май Manowar се отправят на ново турне в Европа, където свирят в Германия, Италия, Швейцария, Франция, Белгия, Холандия, Дания, Норвегия, Швеция, Финландия, Великобритания и накрая няколко концерта в САЩ.
Веднага след това, отново в Universal Recording, Чикаго е записан и новия албум на Manowar. През месец ноември, Atlantic издават истинският шедьовър – „Kings Of Metal„. Tози албум се превръща в класически образец за хеви метъла въобще. Една от песните „The Crown And The Ring„ те записват в катедралата St.Paul, Бирмингам, Англия с помощта на църковен хор. Песента „Sting Of The Bumblebee„ е вариация по Мусорски, а за нейното изпълнение Джой Ди Майо бива признат за най-бърз басист.
По данни на института Galap, за продадени плочи в 336 специализирани магазини във Великобритания, за ноември дискът е под № 5! За януарският брой на Metal Hammer за 1989 г. №1 (по продажби) и №2 (според слушателите). По анкета на читателите, за месец май албумът е на втора позиция, а за месец юни на първа!
През ноември 1988 г. (веднага след излизането на албума) Manowar правят няколко концерта в САЩ. Малко преди това, китаристът Рос Дъ Бос обявява, че напуска групата. Без каквито и да е музикални и тем подобни разногласия, просто Рос решава да свири блус вариант на хард рока, което в Manowar е невъзможно. Останалите музиканти обявяват конкурс за негов заместник и между 150 кандидати се спират на Дейвид Шенкъл. През декември 1988 г. се състои и неговия дебют като китарист в Ню-Йоркският клуб Limelight.
През месец април 1989 г. войните се отправят на европейско турне заедно със съгражданите си Virgin Steel, a през декември стартират и гастролите с Lizzy Borden. Tази, както и следващата година преминават в турнета, по време на които синът на барабаниста Скот Кълъмбас заболява тежко и той е принуден да напусне групата. След напускането си, Скот джентълменски намерил свои заместник, никому непознатия Райно. Скот му завещава своите стоманени барабани, а Райно изгаря своите.
(край на първа част)
Венелин ЙОРДАНОВ
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/vitoojld/public_html/wp-content/themes/novomag-theme/includes/single/post-tags.php on line 4